alihoosh
بازاريابي پيامكي

مراقبت و نگهداري سنگ كف – بخش دوم

سنگ طبيعي يكي از زيباترين كفپوشهاي ساختماني مي باشد كه به فضاي زندگي شما جلوه و شكوه خاصي مي دهد. از انواع سنگهاي ساختماني مي توان در فضاهاي داخلي و خارجي ساختمان استفاده كرد.

اما در كنار زيبايي سنگها، نگهداري آنها از اهميت بالايي برخوردار است و با مراقبت مناسب از آنها، مي توان هم به زيبايي كف محل زندگي كمك كرد و هم طول عمر سنگ كف را به طور چشمگيري افزايش داد. شيدارك در بخش اول مقاله نحوه نگهداري از سنگ و مقاله حاضر به نكات مهم و اصول مراقبت از سنگهاي كف مي پردازد.

مراقبت از سنگهاي محل زندگي

1- هنگاميكه اجسام سنگين را روي سطح سنگ حركت مي دهيد بسيار مواظب باشيد كه پايه ها و نقاط تيز آنها به سنگ شما آسيب وارد نكند. ممكن است روي سنگ شما خط و خش ايجاد كند و يا اينكه باعث كنده شدن گوشه اي از آن شود.

2- در زير پايه هاي ميز، صندلي، مبلمان و ساير تجهيزات فضاي منزل، محافظ لاستيكي و اسفنجي قرار دهيد. با اين كار از آسيب ديدن سنگ كف محافظت كنيد. صندلي هاي چرخدار را به صورت دوره اي تميز كنيد تا براثر آلودگي چسبيده شده زير آنها، سنگ كف آسيب نبيند.

3- به اين نكته بايد توجه كنيد كه هر كدام از سنگها درجه هاي متفاوت حساسيت به لك شدن دارند. هرسنگي از تراورتن گرفته تا گرانيت ميزان تخلخل متفاوتي دارد كه بايد توجه داشت براين اساس برخي كف ها در برابر لا شدگي بسيار آسيب پذيرتر هستند.

4- درزبندي و اجراي لايه سيلر روي سنگ كف يك الزام است! براساس نوع زندگي و ترافيك روي سنگ و همچنين نوع سنگي كف در كف كار شده است، بايد از سيلرهاي مناسب سنگ استفاده كرد تا از سطح سنگ در برابر لك شدگي و پوسته پوسته شدن جلوگيري كند. سنگ رويه پخته شده و لعابدار همانند سراميك ها و پرسلانها ندارد و از اينرو بايد با اجراي لايه سيلر از آن محافظت گردد.

5- اگر به صورت تصادفي سنگ كف آسيب ديد و يا لك شد، مواد مخصوص اصلاح ايرادات آنها در بازار يافت مي شود. كفپوش وينيلي همچنين، پيشنهاد مي شود از سنگ كف مقداري اضافه خريد شود كه اگر نياز به تعويض بخشي از آن در آينده به وجود آيد، در انبار سنگ كافي براي اين كار موجود باشد و معمولا مقدار اضافه مدنظر براي انبار كردن 2 الي 5 درصد سطح كل كف مي باشد.

نكات نگهداري سنگ طبيعي كف در فضاهاي مختلف

1- حمام و ساير فضاهاي خيس: به صورت منظم از مواد شوينده مناسب براي پاك كردن و از بين بردن مواد باقيمانده ناشي از استحمام (از قبيل كف صابون، آب كثيف روي سطح و ...) استفاده كنيد. در حمام، سرويسها و فضاهاي خيس، استفاده از يك طي كوچك دستي براي به حداقل رساندن اثرات كف صابون و ... بسيار مطلوب است.

2- باقيمانده و نشت مواد غذايي: غذاي ريخته شده روي سنگ را با يك قاشق پلاستيكي از روي سطح برداريد. ماده شوينده مناسب سنگ را روي سطح اسپري كرده و با استفاده از يك تكه پارچه سفيد خشك، آنرا تميز كنيد.

3- نشتي مايعات: با استفاد ه از پارچه خشك و سفيد باقيمانده مايعات را از روي سطح سنگ برداريد. پارچه را به نوبت جابجا و تعويض كنيد تا آلودگي پارچه به سنگ برنگردد و در نهايت با استفاده از شوينده مناسب سطح كف را تميز كنيد.

4- گل و لاي: اجازه دهيد گل و لاي روي سنگ كاملا خشك شود. كفپوش وينيل با استفاده از برس نرم لاستيكي يا نايلوني گل خشك شده را از كف برداريد. با استفاده از آب و پارچه تميز، رويه سنگ كف را به خوبي شسته و تميز كنيد.

5- لك هاي روغني: اگر بتوانيد تشخيص دهيد كه نوع پايه چربي ريخته شده روي سنگ (از غذاهايي همانند سالاد، روغن هاي پخت غذا، كره و يا لوازم آرايشي بهداشتي) چه بوده، مي توانيد لك ايجاد شده را با استفاده از پماد و ماده لك زداي مخصوص آنرا تميز كنيد.

بايدها و نبايدهاي نگهداري سنگ كف

- از زيرشيشه اي هاي مناسب و لاستيكي استفاده كنيد، مخصوصا براي بطريهاي حاوي الكل و يا آبميوه هاي مركبات.

- از حصير، زير ديگي، سه پايه و ... در زير لوازم پخت و پز و داغ استفاده كنيد.

- زير گلداني ها و لوازم تزئيني از جنس چيني، سراميك و نقره اي هستند، از زيرگلداني هاي لاستيكي، حصيري و مناسب استفاده كنيد تا سطح سنگ شما خط و خش نبيند.

- در وروديها از پادري و يا قاليچه استفاده كنيد. كفپوش pvc

- گرد و خاك روي سطح سنگ را مرتبا با استفاده از جاروي مناسب تميز كنيد.

- مايعات و نشتي هاي ريخته شده روي كف را سريعا تميز كنيد تا احتمال آسيب دائمي به سنگ را به حداقل برسانيد.

- هرگز از آمونياك، سركه، سفيدكننده ها و همچنين شوينده هاي با مصارف عمومي استفاده نكنيد.

- از شوينده هايي كه حاوي مواد اسيدي هستند حمانند مواد شوينده حمام، لوله، كاشي و سراميك براي تميز كردن سنگ طبيعي استفاده نكنيد.

- از مواد شوينده قليايي استفاده نكنيد، مگر آنكه به صورت ويژه براي سنگهاي طبيعي فرمولاسيون شده باشند.

[section label="مقالات مرتبط"]

[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="right" depth="3"]

[title text="مطالب زير را از دست ندهيد" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="3379,3236,7231,4159" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانك مقالات سنگ" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="/article-book/stone//"]

[/col]

[/row]

[/section]

انواع لايه هاي پشتيبان موكت يا بكينگ موكت

يكي از ويژگي هاي و شاخصهايي كه در كيفيت موكتها، و نيز ميزان كارايي و عملكرد موكتها تاثير گذار است، لايه بكينگ موكت (carpet backing) يا لايه پشتيبان موكت مي باشد. "شيدارك" در اين مطلب سعي دارد، انواع مختلف لايه هاي پشتيبان و يا بكينگ موكت را مورد بررسي قرار داده و شما را، با برخي از آنها آشنا نمايد.

"شيدارك" سابقا در مقاله هاي "آشنايي با موكت" و "آشنايي با نكات فني و استانداردهاي موكت" اشاره اي مختصر به لايه پشتيبان و بكينگ موكت داشته و اين لايه را بصورت اجمالي معرفي نموده است.

لايه پشتيبان موكت - شيدارك

بصورت كلي همه موكتها داراي 2 لايه پشتيبان هستند. در توليد موكت از ماشين هايي استفاده مي شود كه ماشين تافتينگ ناميده مي شوند. ماشين تافتينگ مانند يك چرخ خياطي بزرگ است كه موكت توسط آن توليد شده و با عبور نخ ها و اليافها از روي يكديگر اولين لايه پشتيبان موكت، ايجاد مي شود. انواع كفپوش وينيلي يعني اولين لايه پشتيبان يا بكينگ موكت، لايه اي است كه در حين فرآيند بافت و توليد موكت ايجاد مي شود. پس از توليد موكت و تكميل فرآيند بافت و توليد، دومين لايه پشتيبان نيز به موكت اضافه مي گردد. وجود لايه هاي پشتيبان در موكت علاوه بر ايجاد ثبات و پايداري ابعادي در موكت،دوام آن را افزايش داده و كارايي موكت به عنوان يك عايق صوت و حرارت را بهبود مي دهند.

لايه پشتيبان موكت - شيدارك

انواع لايه هاي پشيبان در موكت:

لايه پشتيبان اوليه ( Primary backing ) : لايه پشتيبان اوليه موكت، لايه اي است كه موكت عملا روي آن توليد شده و اساس و پايداري موكت را تضمين مي كند. اين لايه بخشي از ذات موكت است.

لايه پشتيبان ثانويه ( secondary backing ) : دومين لايه پشتيبان يا بكينگ موكت براي افزايش استحكام و پايداري موكت، به لايه پشتيبان اوليه چسبانده مي شود. كفپوش هاي وينيلي در اين مقاله، برخي از مهمترين انواع اين لايه (دومين لايه پشتيبان يا secondary backing ) از نظر جنس،معرفي شده اند.

لايه پشتيبان موكت - شيدارك

انواع لايه هاي پشتيبان موكت از نظر جنس:

1- لايه پشتيبانAction Back :

لايه پشتيبان از جنس الياف مصنوعي بصورت بافته شده است، كه پس از توليد موكت، توسط پرس گرم به پشت موكت، چسبانده مي شود. لايهAction Back در برابر رطوبت مقاوم است و با توجه به پايداري ابعادي مناسب، در افزايش عمر موكت، بسيار تاثير گذار مي باشد. كفپوشهاي وينيلي موكتهايي كه از لايه پشتيبان Action Back در آنها استفاده شده است نصبي آسان و راحت داشته، هزينه كمتري دارند و براي استفاده در مناطق كم تردد بسيار مناسب هستند.

بكينگ موكت - شيدارك

2- لايه پشتيبان از جنس PVC يا وينيل ( Vinyl Backing ) :

اين نوع از لايه هاي پشتيبان ثانويه بيشتر براي موكتهاي تايل مورد استفاده قرار مي گيرند. در اين گروه از موكتها لايه وينيل يا pvc بصورت گرم شده پشت موكت نصب مي شود و بسيار انعطاف پذير مي باشد. استفاده از اين لايه پشتيبان براي موكتهايي كه قرار است در فضاهاي پر تردد مانند راهرو ها و ... مورد استفاده قرار بگيرند پيشنهاد مي شود. انواع كفپوش وينيلي اين نوع از لايه پشتيبان يا بكينگ، از نفوذ رطوبت به زير موكت (و همچنين رطوبت صعودي از پشت موكت) جلوگيري كرده و براي استفاده در فضاهاي تجاري و اداري بسيار مناسب است، اما از اين موكتها براي استفاده در فضاهاي مسكوني و فضاهاي رو باز هم مي توان استفاده نمود.

براي آشنايي با موكت هاي تايل مي توانيد مقاله "موكت تايل چيست؟" را مطالعه نماييد.

بكينگ موكت - شيدارك

3- لايه پشتيبان موكت، از جنس فوم ( Foam Backing ) :

فوم ماده اي مصنوعي است كه به عنوان عايق صوتي و حرارتي عملكردي بسيار مناسب دارد. موكتهايي كه در آنها از فوم به عنوان لايه پشتيبان يا بكينگ استفاده شده است بسيار راحت و نرم بوده و هنگام نصب اين موكتها نيازي به استفاده از زير لايه وجود ندارد.به همين دليل بستري كه اين موكتها روي آن نصب مي شوند بايد كاملا صاف و هموار باشند. چوب پلاست در اكثر مواقع فوم استفاده شده به عنوان لايه بكينگ از پلي يورتان تهيه شده كه به فوم پلي يورتان مشهور است و به همين دليل، گاهي اين موكتها به عنوان موكتهايي با بكينگ يا لايه پشتيبان پلي يورتان ( PU Backing ) نيز نام برده مي شود.

carpet-backing-shidarch-9-267x400.jpg

4- لايه پشتيبان موكت از جنس ژل فوم ( Gel Foam Backing ) :

ژل فوم ماده اي محكم، با دوام و در عين انعطاف پذير است كه به عنوان لايه پشتيبان و بكينگ موكت،مورد استفاده قرار مي گيرد. ژل فوم علاوه بر انعطاف پذيري، نسبت به آب و رطوبت مقاوم بوده و كاملا ضد لغزش است (ضد لغزش بودن لايه پشتيبان،به اين معني است كه موكت، روي سطح زمين ليز نمي خورد). پلاستوود اين لايه پشتيبان، براي موكتهاي رانر (موكت كناري) و همچنين فرشها بسيار مناسب است. براي نصب اين موكتها نيز مانند موكتهايي كه لايه پشتيبان آنها از جنس فوم است، نيازي به استفاده از زير لايه وجود ندارد. به همين دليل بستري كه اين موكتها روي آن نصب مي شوند بايد كاملا صاف و هموار باشند.

carpet-backing-shidarch-8-267x400.jpg

5- لايه پشتيبان موكت از جنس منسوج نبافته يا لايه نمدي ( Non woven Backing ) :

منسوجهاي نبافته يا اصطلاحا نمدي (Non woven) يكي از پركاربرد ترين انواع منسوجها، در صنايع مختلف و از جمله در صنعت موكت سازي مي باشند. علاوه بر اينكه از آنها براي توليد موكتهاي نمدي استفاده مي شود، لايه هاي توليد شده از اين منسوجات به عنوان لايه پشتيبان و بكينگ نيز بسيار مورد استفاده قرار مي گيرند. انواع كفپوش چوب پلاست موكتهاي نمدي يا منسوجات نبافته، توسط به هم پيچيده شدن اليافها توليد مي شوند و براي توليد آنها از تار و پود و روشهاي بافت، خبري نيست.

موكتهاي نمدي يا لايه (Non woven) كه به عنوان لايه پشتيبان و بكينگ مورد استفاده قرار مي گيرند، عملكرد مناسبي به عنوان عايق صوت و حرارت داشته و همچنين مقاومت موكت در برابر سايش را بهبود مي بخشند. موكتهايي كه در آنها از لايه (Non woven) به عنوان لايه پشتيبان استفاده شده است احساس راحتي را به پاها انتقال داده و هنگام نصب اين موكتها نيز، نيازي به استفاده از زير لايه وجود ندارد.

لايه پشتيبان موكت - شيدارك

6- لايه پشتيبان موكت از جنس قير ( Bitumen Backing ) :

قير يكي ديگر از اصلي ترين مواد و متريالهايي است كه به عنوان لايه پشتيبان، در موكتها و مخصوصا موكتهاي تايل مورد استفاده قرار مي گيرد. البته قير مورد استفاده در صنايع موكت سازي قيري اصلاح شده است، كه حاوي تركيباتي از مواد پليمري و گرما پلاستيك ها و ... است. كفپوش چوب پلاست قير اصلاح شده به عنوان لايه پشتيبان، بصورت مذاب و با وزن و حرارت كنترل شده به موكت اضافه مي شود.قير نيز نسبت به رطوبت مقاوم بوده و يكي از مهمترين نكاتي كه در مورد قير به عنوان يك لايه در موكت مورد توجه قرار مي گيرد امكان بازيافت كامل آن است.

بكينگ موكت - شيدارك

[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="right" depth="3"]

[title text="مطالب زير را از دست ندهيد" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="6766,5980,5820,1912" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانك مقالات موكت" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://shidarch.com/article-book/carpet/"]

[/col]

[/row]

كفپوش آنتي استاتيك

انتخاب كفپوش مناسب براي فضاهاي صنعتي و يا برخي از فضاهاي بيمارستاني مانند اتاقهاي MRI و سيتي اسكن (CT SCAN) و ... به نسبت ساير فضاها مي تواند انتخابي سخت تر و پيچيده تر باشد. كفپوش پلاستوود در چنين فضاهايي علاوه بر الزمات مرسوم براي انتخاب يك كفپوش مناسب مانند انتخاب رنگ ، طرح ،دوام و ... پارامترهاي ديگري نيز مطرح مي شوند كه يكي از مهمترين اين پارامترها، آنتي استاتيك بودن كفپوش هايي است كه در اين فضاها نصب مي شوند. "شيدارك" در اين مطلب سعي دارد تا شما را با كفپوش آنتي استاتيك (Anti-Static Flooring) آشنا كرده و در آينده انواع اين كفپوشها را نيز مورد بررسي قرار خواهد داد.

كفپوش آنتي استاتيك

كفپوش آنتي استاتيك، يكي از الزامات معماري در فضاهايي است كه تجهيزات تصوير برداري پزشكي نصب مي شوند.

كفپوش آنتي استاتيك چيست؟

حتما شما هم گاهي جرقه ناگهاني بين دست خود و دستگيره در را، كه پس از راه رفتن روي يك موكت و قالي اتفاق مي افتد تجربه كرده ايد. مثالهاي زيادي مي توان براي چنين تجربه اي پيدا كرد. تجربه اي كه ناشي از تجمع و تخليه الكتريسيته ساكن است.

كفپوش آنتي استاتيك كفپوشي است كه توليد و تخليه ناگهاني بارهاي الكتريكي (الكتريسيته ساكن) را مهار مي كند. گرچه بصورت معمول تخليه ناگهاني الكتريسيته ساكن پديده اي بي ضرر به نظر مي رسد، اما در برخي از محيطها به دليل وجود دستگاههاي الكتريكي بسيار حساس و يا وجود مواد منفجره و قابل اشتعال با حساسيت بالا، تخليه ناگهاني الكتريسيته ساكن براحتي مي تواند، اتفاقهاي فاجعه باري را رقم زده و يا در عملكرد دستگاهها ايجاد اختلال نمايد. كف كاذب به همين دليل استفاده از كفپوش آنتي استاتيك براي جلوگيري از اين اتفاق، بخشي از مقررات طراحي و اجرا، در چنين فضاهايي به حساب مي آيد.

كفپوش آنتي استاتيك

چه فضاهايي به كفپوش آنتي استاتيك نياز دارند؟

گرچه امكان دارد كفپوش آنتي استاتيك به عنوان يك كفپوش انتخابي در بسياري از فضاها مورد استفاده قرار بگير اما در برخي از صنايع و فضاها، كفپوش آنتي استاتيك به عنوان يكي از اساسي ترين موارد از نظر ايمني و عملكردي مورد توجه ويژه قرار دارد و استفاده از آن الزامي و حتمي است. انواع كف كاذب از جمله چنين فضاهايي مي توان به موارد زير اشاره نمود:

  • اتاق عمل بيمارستانها به دليل وجود دستگاههاي الكترونيكي بسيار حساس.
  • فضاهايي كه در آن دستگاههاي تصوير برداري حساس مانند دستگاه ام آر آي (MRI) يا سي تي اسكن (CT SCAN) و ... نصب شده است.
  • محل نگهداري و انبار مواد منفجره و مهمات.
  • محل توليد دارو ها و يا انواع ايمپلنتهاي جراحي و ...
  • فضاهايي كه در آنجا دستگاههاي ليزري نگهداري مي شوند.
  • محل نگهداري مواد شيميايي با قابليت اشتعال بالا.
  • سالنهاي توليد و يا سالنهاي نگهداري قطعات الكترونيكي حساس مانند نيمه رساناها و ...
  • اتاقهاي برق، اتاق هاي كنترل و همچنين مراكز كنترل ترافيك و يا اتاق هاي نگهداري سرورها و....

كفپوش آنتي استاتيك

كف كاذب آنتي استاتيك، مورد استفاده در ديتاسنتر ها و اتاقهاي كنترل و ...

كفپوش آنتي استاتيك، چگونه عمل مي كند؟

تقريبا هر حركتي در محيط مي تواند به توليد الكتريسيته ساكن در آن محيط كمك كند. خواه اين حركت راه رفتن روي فرش باشد يا حركت ماشينها و وسايل نقليه و يا حركات تكراري يك ماشين در خط توليد يك كارخانه. كف كاذب كلسيم سولفات بارهاي الكتريسيته ساكن جمع شده در فضا، به مرور و بصورت دائم تخليه مي شوند، ولي اكثر اين اتفاقات به دليل ميزان پايين ولتاژ ، براي انسان به هيچ عنوان محسوس نبوده و ما اصلا متوجه آنها نمي شويم.

 اما گاهي تخليه بارهاي الكتريكي (الكتريسيته ساكن) بصورت طبيعي انجام نشده و از طرفي ميزان و مقدار آن نيز مي تواند افزايش يابد. به همين دليل و براي جلوگيري از تجمع بارهاي الكتريكي و كمك به تخليه سريع آنها از كفپوشهاي آنتي استاتيك استفاده مي شود.كفپوشهاي آنتي استاتيك، الكتريسيته ساكن را كه بطور طبيعي در هر محيطي توليد مي شود،به زمين انتقال داده و به اين ترتيب عملا آن را حذف مي كنند. كفپوشهاي آنتي استاتيك با تخليه سريع بارهاي الكتريسيته ساكن، از تجمع آنها جلوگيري كرده و صدمات ناشي از آنها را از بين مي برند.

كفپوش آنتي استاتيك

موارد مهم در انتخاب كفپوش آنتي استاتيك

اولين گام در انتخاب يك كفپوش آنتي استاتيك مناسب، به الزامات فضا و نحوه استفاده از فضا مربوط مي شود. در اين مرحله بايد نحوه توليد الكتريسيته ساكن و نيز ميزان آن تخمين زده شود. پيامدها و آسيب هاي احتمالي ناشي از تجمع و تخليه ناگهاني بارهاي الكتريكي در فضا نيز بايد مورد بررسي قرار گيرد.

در گام بعدي تفاوتهاي ظريف و مهمي كه در انواع كفپوشهاي آنتي استاتيك وجود دارد بايد بررسي شده و كفپوش مناسب براي فضا و عملكرد مورد نظر انتخاب شود. كف كاذب اتاق ديتا سنتر آشنايي با انواع اصطلاحات مربوط به انواع كفپوشهاي آنتي استاتيك در اين مرحله مي تواند به شما كمك نمايد.

كفپوشهاي آنتي استاتيك در 2 نوع و گروه كلي توليد مي شوند. كفپوشهاي آنتي استاتيك رسانا (conductive) و كفپوشهاي آنتي استاتيك پراكنده ساز (dissipative)، كه هر كدام از اين نوع كفپوشها محدوده هاي مختلفي از مقاومت الكتريكي را ارائه مي كنند. بطور كلي كفپوشهاي آنتي استاتيك رسانا يا كانداكتيو (conductive) مقاومت الكتريك تا 1 مگا اهم (1 mega Ω) را ارائه مي كنند. اين مقدار براي كفپوش هاي آنتي استاتيك پراكنده ساز يا ديسپتيو (dissipative) بين 1 تا 100 مگا اهم (1-100 mega Ω) مي باشد.

مقاومت بالاتر در برابر جريان الكتريكي به معني هدايت و سرعت تخليه پايين تر بارهاي الكتريكي توسط كفپوش است. از اين مطلب مي توان نتيجه گرفت كه كفپوشهاي آنتي استاتيك رسانا يا كانداكتيو قدرت بالاتري در تخليه بارهاي الكتريكي دارند، اما اين بدان معني نيست كه كفپوش آنتي استاتيك با مقاومت الكتريكي كمتر، لزوما گزينه اي بهتر براي انتخاب مي باشد.

نكته : انتخاب نوع كفپوش آنتي استاتيك، كاري است كه حتما بايد توسط افراد متخصص انجام شود و نياز به تجربه كافي و شناخت كامل از شرايط دستگاهها و يا نوع استفاده از آنها دارد.

كفپوش آنتي استاتيك

استفاده از شبكه هاي مسي به عنوان زيرسازي كفپوش آنتي استاتيك، براي انتقال بارهاي الكتريكي به زمين

انواع كفپوش آنتي استاتيك، از نظر متريال

آنتي استاتيك بودن يك كفپوش، ويژگي و امتيازي است كه مي توان در كفپوشهاي مختلف با انواع جنس ها ايجاد نمود. با كمي جستجو در اينترنت و يا تحقيق ميداني در بازار متوجه خواهيد شد كه، با توجه به كاربردهاي مختلف كفپوشهاي آنتي استاتيك، كفپوشهاي مختلفي را در انواع جنسها و رنگها مي توان مورد استفاده قرار داد. اجراي كف كاذب مرسوم ترين انواع كفپوشهاي آنتي استاتيك از نظر جنس عبارتند از :

  • موكت آنتي استاتيك
  • كفپوشهاي اپوكسي و پلي يورتان آنتي استاتيك
  • كفپوش وينيل يا pvc انتي استاتيك
  • كف كاذب آنتي استاتيك
  • ...

براي مطالعه بيشتر مي توانيد مقالات "كفپوش وينيل بيمارستاني" ، "موكت اداري" ، "كفپوش اپوكسي آنتي استاتيك" و "كف كاذب براي اتاقهاي ديتاسنتر" را مطالعه نماييد.

هركدام از اين كفپوشها به طور معمول در فضاهاي خاصي مورد استفاده قرار مي گيرند.به عنوان مثال كفپوش وينيل آنتي استاتيك ،بيشتر به عنوان كفپوش فضاهاي بيمارستاني مانند اتاقهاي عمل و MRI و كفپوش هاي پلي يورتان آنتي استاتيك ،در فضاهاي صنعتي و انبار مواد منفجره يا با قابليت اشتعال بالا مورد استفاده قرار مي گيرند. كف كاذب آنتي استاتيك در اتاقهاي كنترل، و موكتهاي آنتي استاتيك بيشتر در فضاهاي اداري كه كامپيوترها و ابزار الكترونيكي زيادي در آنها وجود دارد، استفاده مي شوند.

[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="right" depth="3"]

[title text="مطالب زير را از دست ندهيد" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="3762,2926,6766,3623" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="مقالات كفپوش وينيلي" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://shidarch.com/article-book/vinyl/"]

[/col]

[/row]

راهنماي خريد موكت

خريد موكت كار آساني به نظر مي رسد اما همينكه وارد بازار مي شويد و به فروشگاههاي مختلف براي خريد سر مي زنيد، با تنوعي فراوان در انواع موكتها و ويژگي هاي مختلف هر كدام روبرو شده و احساس سر درگمي به شما دست مي دهد. كفپوش موكت كارخانجات مختلف، موكتهايي با ظاهر مشابه اما با اليافهاي مختلف، ويژگي ها و قيمتهاي مختلف توليد مي كنند و شما قطعا مي خواهيد بدانيد كدام يك از آنها براي شما مناسب تر است؟

راهنماي خريد موكت - شيدارك

قطعا تعيين كيفيت يك موكت كاري نيست كه فقط با نگاه كردن به موكت بتوان به آن پي برد و در مورد آن قضاوت نمود. ويژگي ها و پارامتر هاي مختلفي وجود دارند كه در كيفيت و كارايي يك موكت تاثير گذار هستند. "شيدارك" در اين مطلب تلاش مي كند، شما را با نكاتي آشنا كند، كه در خريد موكت و انتخاب آن شما را ياري داده و به عنوان راهنماي خريد موكت بتوان از آنها استفاده نمود.

در ادامه مهمترين عواملي كه مي توانند شما را در تشخيص كيفيت موكت راهنمايي كنند، توضيح داده شده اند(قطعا عوامل ديگري علاوه بر مطالب زير نيز بر كيفيت و عملكرد موكت تاثير دارند). نكته مهمي كه نبايد فراموش كنيد اين است كه، هيچ عاملي به تنهايي نقش اساسي را به عهده ندارد بلكه تركيب عوامل مختلف است كه بهترين عملكرد و دوام و ماندگاري را فراهم مي كند.

براي مطالعه بيشتر در مورد راهنماي انتخاب و خريد موكت مي توانيد مقالات "نكات مهم در انتخاب موكت" و "آشنايي با نكات فني و استانداردهاي موكت" را نيز مطالعه نماييد.

1- وزن ظاهري موكت

وزن موكت كه به آن وزن ظاهري موكت نيز مي گويند، وزن موكت در هر متر مربع است. مسلما اين پارامتر براي موكتهاي مختلف، مقدار مختلفي خواهد بود. متاسفانه اهميت وزن موكت به عنوان يكي از فاكتورهاي مهم در تعيين دوام موكت، به صورتي اغراق آميز در بازار، توسط فروشندگان مورد استفاده قرار گرفته و به گونه اي جلوه داده مي شود كه، بهترين راه براي خريد يك موكت با دوام بالا، خريد موكتي با وزن بيشتر است و تنها عامل مهم در تعيين دوام موكت، وزن آن است. (در حاليكه اينطور نيست)

گرچه وزن موكت عاملي بسيار مهم در تعيين كيفيت يك موكت است، اما همانطور كه در مقدمه اين متن نيز گفته شد، در هنگام خريد موكت بايد عوامل مختلف را همراه با يكديگر در نظر گرفت. پالاز موكت بالاتر بودن وزن موكت مي تواند نشانه اي براي دوام بالاتر موكت باشد اما اين نتيجه گيري هميشگي و قطعي نيست زيرا عوامل مهم ديگري نيز وجود دارند.

2- تراكم موكت

راهنماي خريد موكت - شيدارك

تراكم يا دانسيته يك موكت در حقيقت تراكم الياف، در يك متر مربع از موكت بوده و نشان دهنده ميزان فشردگي الياف در يك موكت است. هر چه تراكم يك موكت بيشتر باشد، فشردگي الياف در آن موكت نيز بيشتر است، يعني نخها با فاصله كمتري از يكديگر قرار گرفته اند. موكت ظريف مصور در موكتهاي يكسان و مشابه، هر چه تراكم موكت بيشتر باشد، موكت با دوام تر و كاربردي تر خواهد بود. يعني اگر چند موكت از نظر نوع الياف، رنگ، نوع بافت و ... مشابه بودند، موكتي كه تراكم بيشتري دارد، موكت بهتري خواهد بود و براي خريد آن شك نكنيد.

3- پيچيدگي الياف، نكته اي كليدي در خريد موكت

پيچيدگي الياف - شيدارك

مقدار پيچيدگي الياف موكت يكي از پارامترهاي بسيار تاثيرگذار در تعيين كيفيت يك موكت است. اين پارامتر و فاكتور تاثير گذار در انتخاب و خريد موكت ،غالبا در ايران ناديده گرفته شده و مورد توجه قرار نمي گيرد. موكت اتاق كودك پيچيدگي الياف به تعداد دفعات پيچش هر كدام از نخهاي تشكيل دهنده موكت، بدور خود، اشاره دارد. اين پيچشها در طول يك اينچ اندازه گيري شده و به علامت اختصاري TPI به معناي تعداد پيچيش در يك اينچ نشان داده مي شود.

اگر در پشت موكت يا برگ مشخصات فني موكت، تعداد پيچ هاي الياف موكت قيد نشده بود. اصلا نگران نباشيد. محاسبه ميزان پيچيدگي الياف موكت بسيار آسان است و شما براحتي مي توانيد آن را حساب كنيد.كافي است به يكي از رشته هاي نخ موكت از نزديك نگاه كنيد و تعداد چرخشهاي آن را بشماريد. اگر طول الياف كمتر از يك سانتيمتر است، با يك تناسب تعداد پيچها را در يك سانتيمتر بدست بياوريد. كفپوش اپوكسي حالا براحتي مي توانيد مقايسه كنيد. تعداد پيچهاي بيشتر برابر است با كيفيت و عملكرد بهتر.

4- الياف موكت، راهنمايي براي خريد موكت

انواع الياف موكت

ديگر پارامتر تاثير گذاري در هنگام خريد موكت ،الياف موكت است. نوع اليافي كه موكت با آن توليد شده است، عاملي بسيار مهم در تعيين ميزان كيفيت و كارايي يك موكت است. اپوكسي اليافهاي مختلف، خصوصيات و ويژگي هاي مختلفي داشته و در شرايط مختلف، عملكردهاي مختلفي دارند. انواع الياف موكت را مي توان به دو دسته اليافهاي طبيعي و مصنوعي تقسيم بندي نمود كه عبارتند از :

موكت با الياف طبيعي :

موكت با الياف مصنوعي:

[ ۶ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۵۰:۴۷ ] [ علي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی