alihoosh
بازاريابي پيامكي

انواع مختلف كفپوش لمينت بخش نخست

هنگام خريد كفپوش لمينت، با گزينه هاي مختلف و متنوعي از اين نوع كفپوش در فروشگاهها و نمايشگاههاي كفپوش روبرو خواهيد شد. براي تقسيم بندي و آشنايي با انواع مختلف كفپوش لمينت، روشها و دسته بندي هاي مختلفي مانند تقسيم بندي بر اساس ضخامت، نوع چوب هسته اصلي، AC ratings و ... وجود دارد. موكت مهمترين پارامترها و شاخص هايي كه بر اساس آنها مي توان انواع كفپوش لمينت را تقسيم بندي نمود عبارتند از:

مهمترين پارامترها در تقسيم بندي انواع كفپوش لمينت كفپوش اپوكسي

  • انواع كفپوش لمينت بر اساس جنس هسته اصلي
  • انواع كفپوش لمينت بر اساس ضخامت
  • انواع كفپوش لمينت بر اساس كد ( AC Rating )
  • انواع كفپوش لمينت بر اساس بافت و سطح رويه
  • انواع كفپوش لمينت بر اساس ابعاد
  • انواع كفپوش لمينت بر اساس نوع لبه
  • انواع كفپوش لمينت بر اساس سيستم اتصال

"شيدارك" در اين مقاله، 3 مورد اول، از اين پارامترها را بررسي كرده و در مقاله " انواع مختلف كفپوش لمينت بخش دوم " ساير پارامترها را مورد بررسي قرار خواهد داد.

براي آشنايي بيشتر با كفپوش لمينت يا پاركت لمينت، مي توانيد مقالات "كفپوش لمينت يا پاركت لمينت چيست؟" و "نصب كفپوش لمينت در 6 گام" را مطالعه نماييد.

انواع كفپوش لمينت

انواع كفپوش لمينت بر اساس هسته اصلي (مغزي لمينت)

شايد مهمترين نكته اي كه در هنگام خريد كفپوش لمينت بايد به آن توجه نمود، جنس و كيفيت هسته اصلي كفپوش لمينت است. همانطور كه در مقالاتي مانند "آشنايي با ساختار و لايه بندي كفپوش لمينت" و " مقايسه پاركت و لمينت " نيز شرح داده شده است،كفپوش لمينت كفپوش چند لايه است. اين لايه هاي را مي توان بصورت زير تقسيم بندي نمود:

  • لايه پوشش نهايي
  • لايه طرح دار
  • هسته اصلي
  • لايه زيرين

هسته اصلي كفپوش لمينت (يا مغزي لمينت) ساختاري چوبي است كه از خمير چوب (الياف چوب) كه تحت فشار بالا قرار گرفته، ساخته شده است. اين لايه وظيفه اصلي تحمل بار و مقاومت در برابر فشارهاي ناشي از پاشنه كفش، عبور و مرور،وزن وسايل و مبلمان و ... را به عهده دارد.اين لايه بصورت معمول از جنس MDF، HPL، HDF و DPL توليد مي شود. البته در بازار ايران شما بيشتر با لمينتهايي با هسته HDF و MDF برخورد خواهيد كرد. در ادامه ويژگي هاي هر كدام از اين موارد ياد شده را بصورت خلاصه بيان خواهيم نمود.

مقايسه mdf و hpl

انواع مختلف ورق هاي چوبي - كه به عنوان مغزي لمينت مورد استفاده قرار مي گيرند - بر اساس ميزان تراكم الياف چوب و نيز ميزان فشاري كه براي توليد آنها بكار برده شده است تقسيم بندي مي شوند. بديهي است كه هرچه تراكم و نيز ميزان فشار هنگام توليد بيشتر باشد، اين ورقها قوي تر بوده و كارايي و دوام بالاتري را ارائه خواهند داد.

نوع مغزينام كاملميزان دانسيته و تراكمفضاي قابل استفادهMDFMedium Density Fiberboard600-800 kg/m³مناطق بسيار كم ترددDPLDirect Pressure Laminate

مناطق كم تردد مانند دفاتر كوچك و خانه هاHDFHigh Density Fiberboard حداقل800 kg/m³مناطق پر ترددHPLHigh Pressure Laminate حداقل1350 kg/m³مناطق بسيار پر تردد

انواع كفپوش لمينت

انواع كفپوش لمينت بر اساس ضخامت موكت

يكي ديگر از پارامترهاي تعيين كننده در تقسيم بندي انواع كفپوش لمينت، ضخامت اين نوع كفپوش است. كفپوش هاي لمينت، بصورت كلي در 4 ضخامت مختلف توليد مي شوند. گرچه امكان دارد برخي توليد كنندگان اقدام به توليد سفارشي و يا خاص اين نوع از كفپوش ها در ضخامتهاي ديگري نيز كرده باشند اما بصورت معمول كفپوش لمينت در ضخامتهاي 7 ميليمتر، 8 ميليمتر، 10 ميليمتر و 12 ميليمتر توليد مي شوند. البته در بازار ايران كفپوش لمينت بيشتر در ضخامتهاي 8 ميليمتر و 12 ميليمتر قابل دسترسي بوده و بصورت بسيار محدود نيز ضخامت 10 ميليمتر را در برخي فروشگاهها ميتوان پيدا كرد، اما كفپوش لمينت با ضخامت 7 ميليمتر را نمي توان در بازار ايران پيدا نمود.

اين موضوع كه براي هر فضايي، كفپوش لمينت با چه ضخامتي قابل استفاده مي باشد به چند عامل مختلف بستگي دارد.

  • بررسي تراز ارتفاعي موجود. بايد ابتدا محاسبه كنيد كه آيا در انتخاب ضخامت كفپوش لمينت با محدوديت خاصي روبرو هستيد يا خير. به عنوان مثال آيا فضاي كافي زير درها وجود دارد يا خير؟ و يا اينكه سطح نهايي تمام شده كف نسبت به فضاهاي اطراف در چه وضعيتي قرار خواهد گرفت.
  • بررسي كاربري و نحوه استفاده از فضا. ضخامت بالاتر كفپوش به معني توان تحمل رفت و آمد بيشتر است. پالاز موكت
  • زير سازي و بستري كه قرار است كفپوش لمينت روي آن نصب شود چيست؟ (هر چه بستر كار و زير سازي محكم تر باشد به كفپوش لمينت با ضخامتهاي پايين تري نياز است)

انواع كفپوش لمينت

استفاده از كفپوشهاي لمينت در ضخامتهاي بالاتر،به معني افزايش ضخامت هسته اصلي كفپوش لمينت مي باشد. اپوكسي هر چه ضخامت هسته مركزي كفپوش لمينت بيشتر باشد (در صورت يكسان بودن جنس هسته ها) پاركت لمينت دوام بالاتري داشته و براي ترافيك هاي عبوري بالاتر و رفت و آمد بيشتر، مناسب تر است.

با توجه به نكات گفته شده در بالا، براي استفاده در فضاهايي مانند مراكز اداري، فروشگاههاي پر رفت و آمد و ساير فضاهايي كه ترافيك عبوري بالايي دارند، بهتر است از كفپوش لمينت با ضخامت هاي بالا (12 ميليمتر) استفاده گردد و براي استفاده در خانه ها و ساير فضاهايي كه ترافيك عبوري و رفت و آمد كمتري دارند، استفاده از كفپوش لمينت با ضخامت 8 ميليمتر، پيشنهاد مي گردد.

انواع كفپوش لمينت بر اساس مقاومت نسبت به خشپذيري ( AC Rating )

درجه بندي پاركت لمينت و كفپوش وينيلي

يكي از مهمترين تقسيم بندي ها و دسته بندي هاي انواع كفپوش لمينت، تقسيم بندي اين كفپوشها بر اساس ميزان مقاومت نسبت به خشپذيري يا ( AC Rating ) مي باشد.در اين نوع از كد گذاري و تقسيم بندي، انواع كفپوش لمينت، بر اساس ميزان ترافيك عبوري و رفت و آمد قابل تحمل، و همچنين فضاي مورد استفاده، در 6 گروه مختلف تقسيم مي شود. موكت اتاق كودك اين كد روي جعبه لمينت ها درج شده و مي تواند به عنوان راهنماي مصرف كنندگان در هنگام خريد كفپوش لمينت مورد استفاده قرار گيرد.

اداري و تجاري (COMMERICAL)

مصرف خانگي (DOMESTIC)

زياد

معموليمحدودزيادمعموليمحدودميزان ترافيك عبوري

333231232221كلاس (رده)

براي آشنايي بيشتر با تقسيم بندي انواع كفپوش هاي لمينت بر اساس كد ( AC Rating ) مي توانيد مقاله "درجه بندي پاركت لمينت" را مطالعه نماييد.

[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="right" depth="3"]

[title text="مطالب زير را از دست ندهيد" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="4708,12430,6099,8810" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="مقالات لمينت" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://shidarch.com/article-book/laminate/"]

[/col]

[/row]

اصطلاحات سنگ و كفپوش – واژه شناسي (بخش سوم)

شيدارك در ادامه مقاله هاي اول و دوم اصطلاحات سنگ، در اين مقاله به بيان بخش انتهايي واژه هاي پركاربرد در صنعت سنگ و كفپوش مي پردازد. اميدواريم مقاله هاي اشاره شده، كمكي باشد براي علاقه مندان تا با اصطلاحات سنگ آشنا شوند و در متون تخصصي از آن بهره مند شوند.

اندازه اسمي – Nominal Dimension

به اندازه گذاري و ابعاد كفپوشها مندرج در نقشه ها و مدارك فني گفته مي شود كه اندازه درزهاي بين قطعات پيشنهادي در نقشه را نيز شامل مي شود. اندازه واقعي كفپوش ها ممكن است كوچكتر باشد.

تايل ضد لغزش – Non-Slip Tile

به تايلهاي مقاوم در برابر اجسام لغزنده و مقاوم در برابر سر خوردن گفته مي شود.

تايلهاي غير شيشه اي – Non-Vitreous Tile

تايلهايي كه در برابر رطوبت خيلي مقاوم نيستند و جذب آب آنها مي تواند بيش از 7% باشد.

پرونها – Perrons

به سنگهايي گفته مي شود كه در راه پله ها و يا براي طاقها از آنها استفاده مي شود.

حفره هاي ميخي – Pin holes

به حفره ها و يا خطوط كوچكي گفته مي شود كه در سطح رويه لايه هاي اجرا شده كف ايجاد شده و معمولا با اجراي يك لايه مجدد روي آنها، اصلاح مي گردد.

واژه پلمب – Plumb

به يك سطح كاملا هموار گفته مي شود.

تخلخل – Porosity

به مقدار و اندازه حفره هاي كوچك موجود و يا منافذ موجود در سطح كفپوش گفته مي شود.

تايل پيش چسب خورده – Pre-Grouted Tile

تايلي است كه به صورت پيش چسب خورده در قالب ورقه هايي به همديگر چسبيده شده اند.

واژه كواري (معدن سنگ) – Quarry

مكاني است كه در آنجا صخره هاي سنگي بزرگ از دل زمين استخراج مي شود و در ادامه سنگ طبيعي از آنها توليد مي شود.

مخلوطه ماسه – Sand Mix

مخلوطي از ماسه و مصالح سيماني است كه بيشتر به عنوان ملات تسطيح كننده و حداكثر در ضخامت 2.5 سانتميتر اجرا مي شود.

لبه اره اي – Sawed Edge

لبه هاي سنگ گه توسط اره و يا تيغه به صورت كاملا تميز بريده شده است.

سط اره اي – Sawed Face

سطح كفپوش (عمدتا دال و يا تايل) كه با استفاده از اره بريده شده و شكل گرفته است و در بافت هاي هموار و صاف تا زبر توليد مي شود.

سيلر - Sealer

پوششي است كه قبل از اجراي لايه نهايي و يا ديگر لايه ها به سطح اعمال مي شود و از جذب شدن و نفوذ آن پوششها به داخل سطح جلوگيري مي كند. همچنين سيل در مواقعي كه نياز به محافظت سطح در برابر نفوذ آب و رطوبت به داخل كفپوش است، روي سطح نهايي كف اجرا مي شود.

مقاومت لغزشي – Slip Resistance

مقدار مقاومت اصطكاكي يك كفپوش است كه از حركت كردن روي سطح بدست مي آيد. براي مطالعه بيشتر دعوت مي شود مقاله ضريب اصطكاك كفپوش ها را مطالعه نمائيد.

سطح هموار و صاف – Smooth Finish

سطح نهايي است كه با اعمال ابزار مكانيكي و ماشين روي سطح كفپوش و از بين بردن تمامي اضافه ها و ناهمواريهاي روي آن بدست مي آيد.

واژه Sound Stone

سنگي است كه عيب و ايراد فيزيكي ندارد.

واژه Spalls

به صورت كلي به قطعات كوچكتر سنگ گفته مي شود كه براي پر كردن حفره ها و فضاهاي بين سنگ هاي كار شده با ابعاد بزرگتر به كار مي رود.

زيربستر – Subfloor

به كف پايه يك سازه كه كفپوش ساختمان روي آن نصب مي شود گفته مي شود. به صورت معمول زيربسترها از جنس بتن، چوب و ... هستند.

سطح بستر – Substrate

سطحي است كه كفپوش روي آن اجرا مي شود. به صورت كلي همان Subfloor است.

سنگ نازك – Thin Stone

كفپوش سنگ كه ضخامت آن كمتر از 2.5 سانتيمتر است.

واژه translucent

عبارتي است كه براي بيان كردن قابليت عبور نور از داخل ماده بيان مي شود. اما به گونه اي شيشه مانند نيست كه بتوان آن سوي جسم را كاملا ديد.

تايل بدون لعاب – Unglazed Tile

يك تايل سخت كه سطح آن رنگ و لعاب ندارد و معمولا به صورت طبيعي و يا مصنوعي كل آن را رنگ مي كنند. ترموود

واژه Veneer

روكش و يا پوشش بسيار نازكي است كه براي زيبايي، عايق كاري و يا محافظت بيشتر روي يك سطح اجرا مي شود.

تايل شيشه اي (زجاجي) – Vitreous Tile

يك تايل شيشه اي با تخلخل پايين كه جذب آب پايين و در حدود 3-0.5 درصد دارد.

واژه Wear

از بين رفتن لايه و سطح رويه كفپوش براثر اصطكاك ناشي از آلودگي هاي كف را مي گويند.

هوازدگي – Weathering

تغيير بر اثر تغييرات دمايي يا تغييرات رطوبتي زياد و يا بر اثر ديگر عوامل محيطي روي مواد ايجاد مي شود.

واژه Wedging

به عمليات ايجاد شكاف در سنگ با استفاده از چكش و گوه و ضربه زدن به نقاط ضيف در سنگ مي گويند.

[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="right" depth="3"]

[title text="مطالب زير را از دست ندهيد" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="2620,2957,8537,3475" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانك مقالات سنگ" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="/article-book/stone//"]

[/col]

[/row]

واژه هاي سنگ – اصطلاحات پر كاربرد (بخش دوم)

همانگونه كه در مقاله هاي مختلف اشاره شده است سنگ طبيعي يكي از زيباترين و لوكس ترين مصالحي است كه از دل طبيعت استخراج و در ساختمانها به كار مي رود. شيدارك در بخش اول مقاله اصطلاحات سنگ، واژه هاي پركاربرد سنگ ساختماني را بيان كرده است و در اين مقاله نيز معرفي اصطلاحات و واژه هاي سنگ و كفپوش را ادامه خواهد داد.

سنگ آهك دولوميتي – Dolomitic limestone

سنگ آهك داراي مقادير زياد دولوميت، اغلب به صورت كريستالي. اين سنگ در رنگها و بافت هاي متنوع يافت مي شود.

ملات گيرش خشك – Dry set mortar

يك ملات پاسه سيمان كه در كاربردهاي با ضخامت نازك استفاده مي شود و ضخامت آن معمولا از 0.5 ميليمتر تجاوز نمي كند.

گروت اپوكسي – Epoxy grout

نوعي گروت كه شامل رزين اپوكسي و يك هاردنر بوده و معمولا براي پر كردن درزها از آن استفاده مي شود.

درز انبساط – Expansion joint

فضايي بين مقاطع كفپوش در فواصل مشخص كه اجازه مي دهد حركت و انبساط كفها در آنجا انجام شود. درز انبساط را مي توان با ماستيك هاي منعطف و يا براي زيبايي بيشتر فضا با استفاده از عناصر تركيبي استيل (آلومينيوم) و لاستيك انعطاف پذير اجرا كرد. پروفيل ترموود

[caption id="attachment_13651" align="aligncenter" width="400"]Stone-terminology-2-01.jpg​ نمونه درز انبساط كف در سنگ[/caption]

سازنده – Fabricator

كارگاهي با تجهيز يا فضايي كه در آنجا سنگ و ديگر متريال به اندازه هاي كوچكتر طبق نقشه ها بريده مي شوند.

عيب سطحي – Facial defect

نقصي است كه در سطح رويه كفپوش ديده مي شود و ظاهر كلي كف را دچار ايراد و نقصان مي كند.

پوشش نهايي – Finish

پوششي كه روي سطح كفپوش و به منظور محافظت از آن اجرا مي شود .

سنگ تمام شده – Finished stone

سنگي كه كار نصب آن پايان يافته و يك سطحي را پوشانده است.

دكور آتشين – Fire decoration

روشي است كه در آن با استفاده از شعله آتش، سطح رويه و دكور كف را به وجود مي كنند.

مقاوم حريق – Fire resistance

عبارتي است كه توانايي ايستادگي و مقاومت كفپوش در برابر حريق را بيان مي كند. براي آشنايي بيشتر مقاله استاندارد مقاومت در برابر حريق در كفپوشها را مطالعه نمائيد.

كندكننده حريق – Fire retardant

يك ماده شيميايي كه به منظور افزايش مقاومت كف در برابر حريق استفاده مي شود.

سطح آتش خور – Flamed finish

روشي كه عموما روي سنگهاي كف اجرا مي شود تا يك سطح زبر و بافت دار در سنگ ايجاد كنند. در اين روش سطح رويه سنگ با شعله آتش حرارت داده مي شود. از شما دعوت مي شود مقاله انواع رويه هاي سنگ را مطالعه نمائيد.

نصب كفپوش متحرك – Floating floor installation

يك روش نصب مرسوم براي كفپوش ها كه در آن كف متحرك بوده و به لايه زيرين خود نمي چسبد و در آن از پانلهاي كام و زبانه استفاده مي شود. در اين روش در برخي موارد چسب براي اتصال درزهاي كام و زبانه استفاده مي شود، اما كفپوش به سطح زيرين خود چسبانده نمي شود.

تايل كف – Floor tile

يك تايل (سنگ يا سراميك) كه به اندازه كافي قوي است و براي نصب در كف فضاهاي با تردد روزانه از آنها استفاده مي شود.

تايل ضديخ زدگي- Frost proof tile

تايل كفپوشي (عمدتا سنگ و سراميك) كه در برابر آسيبهاي ناشي از ذوب و يخبندان مقاوم است.

تايل موزاييك شيشه اي – Glass mosaic tile

قطعات كوچك شيشه كه روي يك بستر backing در الگوها و طرح هاي زيبا و به صورت منظم چسبانده مي شوند.

[caption id="attachment_13652" align="aligncenter" width="360"]Stone-terminology-2-02.jpg​ نمونه زيباي موزاييك شيشه اي[/caption]

لعاب – Glaze

يك پوشش محافظ كه با حرارت و پختن روي سطح كفپوش اعمال مي شود و براي زيبايي بيشتر عمدتا به صورت رنگي است. سنگ ساختماني

تايل لعابدار – Glazed tile

تايلي كه با يك لايه لعاب مات يا براق پوشانده شده كه سطح رويه آنرا در برابر نفوذ رطوبت مقاوم مي سازد.

سنگ سبزينه – Greenstone

سنگي كه رنگ آن بر اثر عواملي همچون كلريته شدن، اكتينوليت و همچنين وجود اپيدوت در تركيب آن به سبزي گراييده است.

چسب گروت – Grout

مخلوطي خامه اي شكل از سيمان، ملات و ديگر مصالح سيماني و آب كه از آن براي پر كردن درزهاي بين كفپوشها (عموما سنگ و سراميك) استفاده مي شود. گروت عموما ماسه و يا ديگر مصالح را نيز به صورت افزودني در خود دارد و در رنگهاي متنوع توليد مي شود.

سنگ اجاق – Hearth stone

سنگهايي كه خودشان شومينه/اجاق را تشكيل مي دهند و ممكن است تا دودكش و اطراف آن ادامه يابند.

Stone-terminology-2-03-308x400.jpg

تايل سنگين – Heavy duty tile

تايل كفپوشي كه حداقل الزامات را براي كفهاي با ترافيك بالا همانند فضاهاي تجاري برآورده مي سازد.

تايل نفوذناپذير – Impervious tile

تايل كفپوشي كه در برابر نفوذ آب بسيار مقاوم است به گونه اي كه جذب آب آن حدود 0.5% و كمتر است.

پوسته (لايه) جداساز – Isolation Membrane

يك لايه اضافه كه در برخي موارد جهت محافظت بيشتر زير سطح تايل كفپوش قرار داده مي شود.

سنگ سر اتاق – Keystone

قطعه سنگي آخر كه در قوس هاي ورودي و ... اجرا مي شوند.

گروت/ملات لاتكس سيماني – Latex Portland cement grout/mortar

يك نوع ملات/گروت كه از تركيب سيمان پرتلند بهمراه افزودني لاتكس (چسب) تشكيل مي شود.

لاوا – Lava

صخره هاي آذرين در حالت مذاب كه ناشي از فعاليت آتشفشاني فوران كرده و بيرون زده مي شوند.

بيرون زدگي سطح كف (ليپاژ) – Lippage

ايرادي است ناشي از اينكه وقتي دو تايل كف كنار هم نصب و اجرا مي شوند، لبه هاي آنها در يك سطح قرار ندارد و به نوعي ناهمترازي سطح كف را مي گويند. در برخي موارد براي كفهاي سنگي و سراميكي مي توان اين مشكل را با استفاده از گروت (با توجه به عرض درز) برطرف كرد. در حالت كلي نبايد پديده ليپاژ بين دو سطح كنار همديگر رخ دهد. سنگهاي ساختماني

[caption id="attachment_13654" align="aligncenter" width="500"]Stone-terminology-2-04.jpg​ نمونه اي از بيرون زدگي در كفپوش چوبي[/caption]

سيمان بنايي – Masonry cement

مخلوط سيمان با آهك هيدراته شده كه براي افزايش كارايي به آن اضافه مي شود.

ملات – Mortar

مخلوط سيماني از سيمان، آب، آهك است كه براي چسباندن مصالح بنايي همانند سراميك و سنگ به كف و ديوار به كار مي رود.

موزاييك – Mosaic

يك الگو و يا طرح نامنظم است كه از قطعات كوچكتر كفپوش ساخته مي شود.

تايل موزاييك – Mosaic tile

قطعات كوچك تايل (معمولا كوچكتر از 6 اينچ مربع) كه كنار همديگر قرار داده مي شوند تا طرح و الگوي اصلي را در كف به وجود بياورند.

ملات گل – Mud

اصطلاحي است براي تعريف ملاتي كه از تركيب سيمان و ماسه ساخته مي شود.

در بخش بعدي و پاياني نيز شما با ديگر واژه هاي سنگ ، آشنا مي شويد. سنگ هاي نهايي ساختمان

[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="right" depth="3"]

[title text="مطالب زير را از دست ندهيد" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="2957,10320,3475,8537" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانك مقالات سنگ" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="/article-book/stone//"]

[/col]

[/row]

انتخاب كفپوش بيمارستاني براي محيط هاي درماني – بخش دوم

از آنجا كه انتخاب كفپوش بيمارستاني و ساير فضاهاي درماني و بهداشتي، نقشي مهم در بهبود كيفيت و ايمني محيط، كاهش استرس بيماران و كادر پزشكي و افزايش رضايت استفاده كنندگان از اين فضاها را در پي دارد، در هنگام انتخاب كفپوش بيمارستاني براي يك فضاي درماني، بايد معيارها و اولويتهاي مربوط به آن فضا را در نظر گرفت و در دستور كار قرار داد. سنگ هاي ساختماني در حالي كه هر كدام از فضاهاي بهداشتي و بخشهاي مربوط به آنها، نياز ها و ويژگي هاي مخصوص به خود را دارند، براي انتخاب كفپوش بيمارستاني يا هر فضاي بهداشتي، ويژگي ها و نكات مهمي وجود دارند كه بايد كفپوش هاي انتخاب شده، داراي اين ويژگي ها باشند.

hospital-flooring-part-2-shidarch-1-800x292.jpg

از جمله مهمترين مواردي كه به عنوان ويژگي هاي يك كفپوش بيمارستاني بايد به آنها توجه نمود مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • دوام بالا در برابر ترافيك عبوري بيمارستان (تحمل حركت ويلچر ،تخت و سايراقلام و وسيله هاي سنگين بيمارستاني)
  • مقاومت نسبت به مواد شيميايي (كفپوش بايد قابل ضد عفوني شدن بوده و نسبت به شوينده هاي خاص و مواد شيميايي مقاوم باشد)
  • مقاومت نسبت به لكه پذيري (در فضاهاي خاص مقاومت نسبت به لكه هاي خون، اسيدهاي آمينه، بتادين و ... اهميت مي يابد)
  • مقاومت نسبت به لغزندگي سنگ ساختماني خوب
  • مقاومت نسبت به الكتريسيته ساكن (دارا بودن خاصيت آنتي استاتيك)
  • مقاومت آكوستيكي (دارا بودن بودن ويژگي جذب سر و صدا)
  • دارا بودن ويژگي آنتي باكتريال
  • امكان اجراي بدون درز (براي از بين رفتن خطر تجمع آلودگي ها و باكتري ها)
  • نگهداري و تميز كاري آسان (همراه با خاصيت درخشندگي ظاهري كه حس تميزي و پاكي را القا مي كند)
  • تنوع طرح و رنگ (جهت تفكيك بخشهاي مختلف در يك بيمارستان)

شيدارك سابقا در مقالاتي مانند "مقاومت نسبت به لغزندگي در كفپوشها" ، "آشنايي با استانداردهاي مقاومت به حريق در كفپوشها" ، "آشنايي با كفپوشهاي آنتي استاتيك" برخي از مهمترين استانداردها و ويژگي هاي فني كفپوش ها را شرح داده كه توصيه مي شود آنها را مطالعه نماييد.

در بخش اول اين مقاله، "شيدارك" به بررسي ويژگي هاي مورد نياز براي انتخاب كفپوش بيمارستاني مناسب براي فضاهايي مانند راهرو هاي بيمارستان و ورودي هاي بيمارستان پرداخت است. در اين مقاله "شيدارك" ويژگي هاي فني و نيز گزينه هاي مناسب براي انتخاب كفپوش بيمارستاني مورد استفاده در اتاقهاي عمل، اتاق بستري بيماران و اتاق استراحت پرستاران پرداخته است.

براي مطالعه بخش اول مقاله مي توانيد روي لينك مقاله كليك نماييد. "انتخاب كفپوش بيمارستاني و محيط هاي درماني-بخش نخست"

كفپوش بيمارستاني اتاق پرستاران

اتاق پرستاران فضايي است براي اقامت، انتظار و استراحت پرستاران و كادر پزشكي. اين اتاق گرچه كمتر مورد توجه بيماران و مراجعين قرار مي گيرد، ولي فضايي بسيار مهم براي پرستاران و كادر پزشكي بيمارستان محسوب مي شود. ايجاد آسايش براي پرسنل بيمارستان جهت خدمات دهي بهتر به بيماران، بسيار مهم و ضروري مي باشد و به همين دليل كفپوش بيمارستاني مورد استفاده در اين فضا بايد دوام بالايي داشته، و نياز به تميز كاري مداوم نداشته باشد. پاركت كفپوش هاي پيشنهادي براي استفاده در اين فضا را مي توان از ميان انواع كفپوش هاي وينيلي بصورت رول يا تايل انتخاب نمود. همچنين مي توان از كفپوش هاي سراميكي نيز به عنوان كفپوش اين فضا استفاده نمود. با توجه به اينكه كفپوش هاي رزيني مانند كفپوش اپوكسي و پلي يورتان، كفپوش هايي با حال و هواي صنعتي و بي روح محسوب مي شوند (از نظر ظاهري)، به همين دليل براي استفاده در فضاهاي استراحت توصيه نمي شوند.

كفپوش اتاق عمل پاركت

اتاق عمل را مي توان مهمترين و خاص ترين فضاي هر بيمارستان به حساب آورد. بالا بودن اهميت و حساسيت اين فضايي سبب مي شود كه عملكرد صحيح و مناسب تمام وسايل و امكانات در اولويت قرار داشته، و به همين دليل مهمترين هدف در انتخاب تمام اجزاء مورد استفاده در اتاق عمل بيمارستان اين است كه اتاق عمل بالاترين كارايي و در عين حال بالاترين حد از تميزي و استريل بودن را داشته باشد. اهميت و حساسيت بالاي اتاق عمل، سبب مي شود كه كفپوش هاي مورد استفاده در اتاق عمل بالاترين استانداردها را داشته و بالاترين ميزان سخت گيري ها در هنگام انتخاب آنها صورت گيرد. بطور كلي مهمترين ويژگي هاي كفپوش مناسب براي يك اتاق عمل را مي توان بصورت زير تقسيم بندي نمود:

  • كفپوش اتاق عمل بايد آنتي استاتيك باشد. (با توجه به وجود دستگاه هاي الكتريكي حساس)
  • كفپوش اتاق عمل بايد آنتي باكتريال باشد. (با توجه به اينكه اين فضا بالاترين درجه اهميت را در كنترل آلودگي ها و عفونت ها دارد).
  • سطح نهايي كفپوش اتاق عمل بايد كاملا صاف و بدون بافت باشد تا از تجمع آلودگي ها و باكتري ها جلوگيري شود.
  • كفپوش اتاق عمل بايد بدون درز باشد.
  • كفپوش اتاق عمل بايد نسبت به لكه پذيري مقاومت داشته باشد (مخصوصا مقاومت نسبت به لكه هاي ناشي از خون، اسيدهاي زيستي، بتادين و ...).
  • كفپوش اتاق عمل بايد نسبت به شوينده ها، مواد شيميايي و مخصوصا مواد مورد استفاده جهت استريل كردن فضاهاي بهداشتي مقاوم باشد.
  • كفپوش اتاق عمل بايد پايداري و دوام بالا در برابر رفت و آمد و نيز حركت تخت هاي بيمارستان داشته باشد. پاركت چوب بلوط
  • كفپوش اتاق عمل بايد به راحتي قابل تميز كاري بوده و نگهداري از آن آسان باشد.
  • كفپوش اتاق عمل بايد قابليت نصب روي ديوار را داشته باشد. يعني امكان امتداد كفپوش روي ديوارها بايد وجود داشته باشد. اين نكته در اجراي بدون درز كفپوش و جهت جلوگيري از ايجاد درز بين كفپوش و ديوارها از اهميت بسياري بالايي برخوردار است. (درزها محل تجمع باكتري ها هستند).

hospital-flooring-part-2-shidarch-2-673x400.jpg

براي مطالعه بيشتر درباره كفپوش هاي آنتي استاتيك مي توانيد مقاله "آشنايي با كفپوشهاي آنتي استاتيك" را مطالعه نماييد.

با توجه به ويژگي هايي كه در بالا ذكر شد، مشخص است كه براي انتخاب كفپوش بيمارستاني مناسب اتاق عمل، گزينه هاي فراواني در دسترس نبوده و در همه دنيا تقريبا براي چنين فضايي از 2 نوع كفپوش استفاده مي شود.

  • كفپوش وينيلي
  • كفپوش هاي رزيني (مانند اپوكسي و پلي يورتان)

كفپوش هاي رزيني از بهداشتي ترين و بهترين گزينه هاي قابل استفاده جهت كفپوش اتاق هاي عمل هستند.اين كفپوش ها علاوه بر دارا بودن ويژگي هاي فني ذكر شده تنوع خوبي نيز از نظر رنگ داشته و براحتي مي توانند سليقه و نظر معماران و طراحان را نيز جلب نمايند. سراميك پرسلاني در كنار كفپوش هاي رزيني ، كفپوش هاي وينيلي يا اصطلاحا كفپوش هاي pvc نيز گزينه اي مناسب براي استفاده در اين فضاها هستند و مانند كفپوش هاي رزيني علاوه بر دارا بودن ويژگي هاي فني تنوع بسيار بالايي در طرح و رنگ را ارائه مي نمايند. نكته مهم در انتخاب كفپوش وينيلي يا pvc اين است كه، براي استفاده در اتاق عمل صرفا از انواع رولي اين كفپوش ها بايد استفاده نمود و انتخاب تايل هاي وينيل در اين شرايط، انتخاب مناسبي محسوب نمي شود.

براي آشنايي بيشتر با كفپوشهاي وينيلي مي توانيد مقالات "آشنايي با كفپوش وينيلي هموژن" ، " آشنايي با كفپوش وينيلي هتروژن " و "كفپوش وينلي بيمارستان" را مطالعه نماييد.

براي آشنايي بيشتر با كفپوشهاي رزيني مي توانيد مقالات "آشنايي با كفپوش اپوكسي و پلي يورتان" و "انواع كفپوش اپوكسي و پلي يورتان و موارد مصرف آنها" را مطالعه نماييد.

hospital-flooring-part-2-shidarch-3-701x400.jpg

اتاق بيماران - اتاق بستري كفپوش لمينت

مطالعات نشان داده است كه بستري بيماران در اتاقهايي كه در آنجا احساس راحتي و در خانه بودن را دارند، در روند بهبودي بيماران تاثير مثبت داشته و همچنين تعامل بيماران با ملاقات كنندگان را نيز بهبود مي بخشد. به همين دليل در بسياري از بيمارستانها سعي مي شود كه اتاق بستري بيماران، به گونه اي يادآور فضاي خانه باشد. پاركت چوب اين رويكرد سبب مي شود كه،كفپوش مورد استفاده در اتاق بيماران يك بيمارستان، كفپوشي باشد كه بتواند چنين احساسي را در بيماران ايجاد نمايد. اما اين مورد فقط يكي از ويژگي هاي كفپوش مورد استفاده در اتاق بيماران مي باشد. ساير ويژگي هاي كفپوش مورد استفاده در اتاق بيماران را مي توان بصورت زير دسته بندي نمود.

كفپوش بيمارستان - شيدارك

استفاده از سراميك به عنوان كفپوش اتاق بيمار - كفپوش بيمارستاني

  • تنوع در طرح و رنگ
  • دوام بالا و مقاومت كفپوش نسبت به رفت و آمد زياد
  • مقاومت نسبت به اثر چرخ تخت هاي بيمارستان و صندلي چرخ دار
  • ساده بودن تميز كاري
  • توانايي كفپوش در كاهش سرو صدا ها
  • مقاومت نسبت به مواد شوينده و تميز كننده ها
  • بدون درز بودن كفپوش و آنتي باك
    امتیاز:
    بازدید:
    برچسب: ،
    موضوع:
[ ۶ فروردين ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۴۰:۵۴ ] [ علي ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی